EN
זכיינות: מחירים ופרטים נוספים

כמה עולה להקים עסק עם שיטת הזכיינות? על פניו זוהי שאלה פשוטה אבל בעולם תחרותי ודינאמי כמו זכיינות, מחירים הם בין הנושאים האחרונים שאנשים מוכנים לדבר עליהם. מהי, אם כן הדרך להגיע לתשובה מוסמכת? התשובה שאנחנו מציעים היא: לחקור, ללמוד ולהתייעץ עם מומחים שצברו ניסיון בזכיינות. מחירים מדויקים אולי לא יהיו בידיכם בסיומו של התהליך, אבל סביר מאוד להניח שתוכלו לקבל תמונת מצב עדכנית, שתאפשר לכם להבין את סדרי הגדול של המחירים, להעריך את ההזדמנויות והסיכונים הכלכליים הכרוכים בהקמת עסק בזכיינות, כדי שתוכלו לקבל החלטות מושכלות. במאמר קצר זה רצינו להפנות את תשומת לבכם לכך שרכישת הזכיינות תהיה רק חלק מההוצאות שלכם.

רכישת זכיינות: מחירים שצריך לקחת בחשבון

רכישת זכיינות היא דרך מומלצת לפתוח עסק עצמאי וליהנות ממוניטין ושיטות עבודה של רשת גדולה. אולם היתרונות ההרבים של הזכיינות אינם מגיעים בלי תג מחיר. הסכמי זכיינות מפרטים לרוב את התשלום החד-פעמי עבור רכישת הזכיינות, את הסכומים אותם נדרשים הזכיינים להשקיע בחנויות שלהם, ברכישת ציוד ומלאים, ואת גובה התשלומים החודשיים לרשת המזכה. הסכמים אלה, שנועדו להסדיר את מערכת היחסים העסקית בין הזכיינים לבין הרשתות המזכות, הן בדרך כלל מפורטים ומדויקים. אולם, כפי שזכיינים רבים למדו על בשרם בדרך הקשה, מחירי הזכיינות הם במקרים רבים גבוהים משמעותית מהמפורט בחוזה. מדוע? בגלל ההוצאות הנוספות.

זכיינות: מחירים שכדאי לשלם

הוצאה על עורך דין מקצועי שילווה אתכם במהלך החתימה על הסכם הזכיינות היא אחת המשתלמות ביותר שתוכלו לעשות. ייעוץ משפטי של מומחה בתחום הזכיינות שייצג אתכם מול הרשת המזכה, יעניק לכם את הביטחון שאתם כל כך זקוקים לו בעת חתימה על הסכם משמעותי כל כך. לייעוץ משפטי יש עלויות משלו, אבל בסופו של חשבון, אם תוותרו עליו, אתם עלולים לשלם מחירים גבוהים הרבה יותר.

 

זכיינות מחירים

עבור אנשי עסקים רבים, שיטת הזכיינות היא דרך מעולה לעשיית עסקים. היא טובה בעיקר, למי שאוהב אותה ויודע להתמודד עם המטלות הכרוכות בהתנהלות בה. היא בוודאי טובה לאנשי עסקים בתחילת דרכם אשר רוצים ביטחון כלכלי ותמיכה של חברה גדולה בעלת מוניטין. השיקולים הללו הם כבדי משקל, ובמקרים רבים, הם המכריעים. כל יזם יודע כי זכיינות מחירים עשויים להיות גבוהים, יחסית, כלומר, רכישת הזיכיון משמעותה תשלום חד פעמי מראש לחברה עצמה או לזכיין אחר אשר רוצה לפרוש מסיבותיו הוא. יחד עם זאת, אף אחד לא מבטיח הצלחה במקרה של פתיחת עסק עצמאי. הסיכון יכול להיות רב יותר במקרה השני.

 

יתרון נוסף לזכיינות רשתות הוא ההכשרה וההשתלמות שמקבל היזם טרם פתיחת העסק, ובנוסף, הליווי השוטף והפרסום לאורך כל ההסכם, ובעיקר, היכולת למכור מוצרים או שירותים של חברה ידועה ובעלת מוניטין מאפשרת הכנסות מיידיות כבר  בתחילת הדרך. יותר מכך, סניפי החברות המובילות בתחומם ממוקמים בקניונים מובילים, במרכזים מסחריים וברחובות ראשיים הומי קהל. הנהלות קניונים מבקשות הקמת סניפים אלו אצלם כדי ישמשו חנויות עוגן. כך, שכל סניף יכול ליהנות גם מלקוחות מזדמנים המגיעים לאזור.

הניסיון והתוצאות העסקיות מלמדים כי סניפים של חברות בעלות מוניטין המנוהלים היטב הינם בעלי שולי רווח טובים, וזאת, למרות התמלוגים החודשיים המשולמים לחברה. זכיינות מחירים נקבעים על פי פרמטרים שונים. בהם גודל הסניף, מיקומו, מהות השירותים או המוצרים הנמכרים, היקף המחזור הצפוי וכדומה. בסניפים חדשים ניתן לאמוד אותם. בסניפים קיימים המחליפים בעלויות ניתן לקבוע בצורה מדויקת יותר את המחיר הנדרש עבור קבלת הזיכיון. כמובן, שבכל מצב ניתן לערוך משא ומתן. מומלץ להיעזר בעורך דין עסקי בעל ניסיון בתחום המיוחד הזה. הוא יהיה מעורב בהסכם ויסייע רבות.

זכיינות הינה שיטת ניהול עסקים מקובלת בישראל ובעולם. ביסודה, מדובר על שיתוף פעולה עסקי בין רשת מצליחה ובין יזמים אשר מבקשים להיות זכיינים שלה. היא מקובלת מאוד בענפי מסעדנות, בתי קפה, מזון, מוצרי צריכה, רפואה, סלולאר ועוד. הרשת שלה יש מספר רב של סניפים בניהול עצמי, מבקשת להתרחב בדרך זאת מבלי להיות מעורבת בניהול סניף הזכיין. יחד עם זאת, היא מחייבת אותו לניהול על פי מדיניותה ולרכישת מוצרים ממנה. היא גם גובה ממנו תשלומים חד פעמיים שלא מוחזרים עבור מתן הזיכיון ושני תשלומים חודשיים. הראשון, תמלוגים באחוזים ממחזור המכירות והשני סכום קבוע עבור פרסום שהיא מבצעת, ליווי וכדומה.

 

כל יזם הרוצה לעבוד בשיטה כזאת חייב לבדוק כדאיות ויתרונות. זכיינות מחירים נקבעים על פי גודל הסניף, מיקומו, מצבו העסקי ועוד. עבור סניף חדש המחירים יהיו נמוכים יותר מאשר סניף תוסס, קיים ורווחי בעת שהוא מועבר מיד ליד. זכיין בראשית הדרך יכול להפיק יתרונות רבים. בראשם היכולת למכור מוצר או שירות מבוקש ובעל מוניטין. יתרונות אחרים הם הדרכה וההשתלמויות שהוא עובר בסניפי דגל של החברה המאפשרים לו להגיע בשל לניהול העסק הפרטי שלו. בנוסף, הוא מקבל סניף במקומות מבוקשים המספקים לו יכולת למכור גם ללקוחות מזדמנים.

צריך לזכור, כי מדובר בניהול עסק לכל דבר. ההשקעות הראשוניות חלות עליו ומתוספות לסכומים המועברים לרשת. בנוסף, עליו לנהל את הסניף בצורה אופטימאלית כולל העסקת כוח אדם, ניהול מערכת חשבונות ועוד. כל אלו מחייבים השקעה רבה מצידו. מומלץ שהוא ייכנס להסכם כזה עם ניסיון קודם בתחום ועם יכולות ניהול טובות וחוש עסקי מפותח. כמובן, שהוא חייב לקבל ייעוץ וליווי מעו"ד זכיינות בעל ניסיון בתחום היכול לסייע לו בקבלת הטבות ושדרוגים בהסכם מול החברה.

אודות הכותב

עו"ד אודי דנהירש

ראש משרד "דנהירש ושות' ובעל התמחות ייחודית בתחום הזכיינות.

עו"ד אודי דנהירש סיים את לימודיו בשנת 1997, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, מכהן כנשיא האיגוד הישראלי למסחר אלקטרוני (ע.ר) והנו בעל ניסיון רב בתחום הקמעונאות והזכיינות בארץ ובחול, הן בצד המשפטי והן בצד היזמי.