EN
זכיינות אופנה

ביגוד הוא מוצר נצרך, ומשום כך, ניתן למצוא רשתות ביגוד רבות בכל רחבי הארץ. חנויות של המובילות ביניהן משמשות, במקרים רבים, גם כחנויות עוגן בקניונים, ומשום כך, אף מקבלות תנאי שכירות מועדפים. זכיינות אופנה היא, על כן, מועדפת בקרב אנשי עסקים המגיעים מהתחום ואוהבים אותו. כמו בכל שיטת זכיינות גם כאן יש כללים ברורים. הזכיין משלם סכום כסף ראשוני תמורת הזכות לקבלת זכיינות. בנוסף, הוא משלם מדי חודש תמלוגים הנקבעים על פי המכירות שלו. הוא מתחייב לרכוש ולמכור רק מוצרים של החברה, כאלו המיוצרים או המיובאים על ידה. השיטה הזאת מגבילה אותו אבל מספקת לו רשת ביטחון.

החברה מעניקת הזיכיון מתרחבת, מרוויחה מקבלת כספים,  נהנית מהרחבת המוניטין ועוד, והכול תוך כדי הימנעות מניהול עצמאי של סניף על כל המשתמע מכך. למעשה, החברה מרוויחה כסף הודות למותג המוצלח שיצרה לעצמה לאורך השנים. המותג יכול להיות היא עצמה או ביגוד מיוחד המיוצר על ידה ומבוקש על ידי לקוחות רבים. אם נחזור ליזם הרי שהוא יכול להגיע למכירות נאות כבר בתקופת הרצת החנות בזכות הביקוש למוצר. כל פתיחה כזאת אף מלווה במבצעי פרסום ומוסיפה לגל הלקוחות המגיע. כתוצאה מכך ניתן לראות שרכישת זיכיונות לעסקים יכולה להיות מאוד משתלמת לשני הצדדים בעסקה.

מכירות מוצרי אופנה נעשים קשים בגלל הרכישות באינטרנט ובגלל תחרות רבה. משום כך, יש לבדוק היטב כל כניסה למיזם זכיינות אופנה חדש. הזכיין ואף החברה חייבים לעשות בדיקת נאותות. מומלץ לזכיין לעבוד על פי תכנית עסקית מסודרת ולהיעזר בעורך דין בעל ותק וניסיון בתחום. ההסכם מוגש על ידי הפירמה, ומטבע הדברים, נוטה לטובתה. יחד עם זאת, ניתן, לעיתים, להתמקח על סעיפים כספיים ואחרים נוספים, אשר יסייעו  להתמודד בתחום המורכב הזה ואף להצליח בו. כל הנחה בתמלוגים משמעותה רווח נוסף לו.

 

זכיינות אופנה

אחד מענפי הצריכה המבוקשים הוא האופנה ורשתות המוכרות ביגוד, הנעלה, אקססוריז ועוד. בשוק הישראלי קיימות רשתות אופנה אשר בבעלותם סניפים רבים. בנוסף, הן מוסרות זיכיון לניהול סניפים אחרים. איש עסקים האוהב לעבוד בשיטה זאת ואשר מבין בתחום יכול לנסות לקבל זיכיון. רצוי שיגיע עם ניסיון קודם בתחום מעצם היותו מנהל או עובד בכיר. במידה והוא יתאים לדרישות וצרכי החברה, הוא יוכל לבחור בין הקמת סניף חדש או כניסה לסניף קיים במקום זכיין אחר.

תנאי זכיינות אופנה וזכיינות ביגוד נקבעים בהסכם מסודר ומפורט ומומלץ להיעזר בעורך דין מנוסה בתחום. כל יזם חייב לשלם סכום ראשוני וחד פעמי שאיננו מוחזר. בנוסף, שני סכומים חודשיים קבועים לחברה. האחד הוא תמלוגים הנקבעים על פי אחוזים מהמכירות או קריטריונים אחרים, וכן, סכום חודשי קבוע עבור פרסום וליווי שוטף. הוא חייב, לרכוש את המוצרים מהחברה ולנהל את הסניף על פי מדיניותה. בעיקרון אלו התנאים הקשיחים, אולם יש ניואנסים שונים הנקבעים על פי המיקום, האוכלוסייה מסביב והצרכים.

יתרון גדול הוא במיקום הסניפים אשר נקבע בקניונים מובילים או ברחובות ראשיים. המיקום מושך אליו קהל לקוחות רב שחלקו הוא מזדמן, וכך, יש אפשרות למכירות נוספות על אלו של הקהל האוהב את המותג. יותר מכך, הנהלות קניונים מחזרות אחר חברות מבוקשות על מנת שחנויותיהם ישמשו חנויות עוגן. כל יזם חייב לדעת, כי מדובר על ניהול עסק לכל דבר ועניין. מדובר על השקעה כספית בהקמה, רכישת ציוד ומוצרים, העסקת עובדים, קיום מערכת הנהלת חשבונות, דיווח לרשויות ועוד. רצוי לקבל ייעוץ מעורך דין זכיינות אשר הינו בעל ניסיון מצטבר בתחום כולל בתחומי האופנה. הוא יכול להשיג הישגים בהסכם כולל הקלות שעשויות להיות מתורגמות לחיסכון כספי ניכר.

אודות הכותב

עו"ד אודי דנהירש

ראש משרד "דנהירש ושות' ובעל התמחות ייחודית בתחום הזכיינות.

עו"ד אודי דנהירש סיים את לימודיו בשנת 1997, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, מכהן כנשיא האיגוד הישראלי למסחר אלקטרוני (ע.ר) והנו בעל ניסיון רב בתחום הקמעונאות והזכיינות בארץ ובחול, הן בצד המשפטי והן בצד היזמי.