EN
עריכת הסכם זכיינות

בשיחה עם עורך הדין לענייני חוזים המתמחה בחוזי זכיינות, תוכל לקבל אימפוט אמיתי ואובייקטיבי לגבי מהות העסק בזכיינות, לגבי הוגנות דרישות הרשת ועוד. במהלך שיחה זו, עורך הדין יוכל לפרוס בפנייך את כל הצעדים, התהליך והעלויות הנלוות להקמת העסק בזכיינות, כמו גם ינתך איתך את הביטים הנוגעים לתמיכה מצד הרשת, אפשרויות קידום המכירות בנסיף שלך, נושאים הקשורים לפרסום הסניף וכדומה.

 להלן חמשת הנקודות החשובות טרם חתימת החוזה:

1. הסכם עם רשת זיכיון חזקה בדרך כלל לא ניתן למו"מ ושינוי גדול – רוב החברות המזכות מחפשות אחר שיטה מוכחת ומצליחה אשר תואמת את ציפיות החברה. בנוסף, רשתות זיכיון חזקות למדו שהדרך הקלה ביותר לנהל את המערכת שלהם עם מקסימום תועלת, היא לבנות תוכנית זהה שתתאים לכלל הזכיינים – זה מתחיל בחוזה אחיד. בהקשר זה, אל תתפלאו אם נאמר לכם על הסכם הזיכיון "זה מה שיש" ושהחוזה עליו אתה חותם זהה לכל חוזה זכיין אחר ותידרש לחתום עליו אם אתה רוצה להיות אחד בעצמך. אחת החסרונות בשיטה זו היא שאתה מקבל "ערכה" מוכנה לתפעול העסק – מה שמאפשר מעט מרחב פעולה ויצירתיות.

2. הנכונות של חברת הזיכיון למו"מ על הוראות מהותיות של הסכם הזיכיון שלה מהווה סימן אזהרה – עובדה זו נראית מנוגדת לרוב הזכיינים הפוטנציאליים, אבל זה דגל אדום כאשר הסכמי הזיכיון הטיפוסיים אינם אחידים. למעשה, אם הכל פתוח למשא ומתן, עלייך לשאול את עצמך, מהי רמת הביטחון שאתה מקבל כאשר אתה חותם איתם, כאשר אין וודאות לגבי חוזק החברה והמותג, ומה היא התמורה שתקבל לעומת התשלום שתתחייב לו כזכיין במערכת זו?

כחלק מבדיקה הנאותות שלך, תמיד תשאל את חברת הזיכיון האם היא מוכנה לנהל משא ומתן על תנאי חוזה הזיכיון. בתחילה, לרוב תיענה בשלילה, ובכל מקרה רצוי לבדוק זאת טרם החתימה. לדוגמא, שאלה בסגנון "אז מה שאתה אומר שאם אני מצאתי מילה אחת בלבד בכל ההסכם שצריך לשנות, לא היית אפילו שוקל את האפשרות לשנות זאת?" אם הם ואומרים שהם מוכנים לשקול לשנות מילה אחת, הם בעצם אומרים, כן, החוזה פתוח למו"מ, וכדאי לך לפנות לעו"ד אשר ישיג לך את הסכם הזיכיון המשתלם ביותר.

3. הסכמי הזיכיון הם בדרך כלל חד-צדדיים מטבעם – כשאתה קורא את החוזה, גם אם אתה לא עורך דין, אתה מבין שההסכם כתוב מנקודת המבט של החברה. זה אולי לא נראה הוגן, במיוחד בהתחשב בסבירות שהזכיין לא יתדיין איתך בנוגע לתנאים או ניסוח החוזה ובכל זאת, זה שכיח בחוזה מסוג זה.

חשוב לציין כי, דינאמיקה זו אינה שלילית כפי שזה עלול להצטייר תחילה. נדגיש, כי אחת ממטרותיו העיקריות של הסכם הזיכיון הוא להגן על מערכת הזיכיון בכללותה. זה כולל את המותג, היושרה של המערכת ושל העסקים הזכיינים במצטבר. חברת הזיכיון מאמינה שהיא יודעת איך לבצע משימה זו בצורה הטובה ביותר, וכך גם מנוסח בחוזה. אם אתה לא מרגיש בנוח עם גישה זו, מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ והכוונה משפטית אצל עו"ד המתמחה בהסכמי זיכיון..

4. הסכם הזיכיון מלא בסעיפי חובה – בקריאת ראשונית תבחין בכך שהחוזה מכיל לא מעט חוקים. למעשה, החוזה יפרט בבהירות את כלל הצעדים שאתה נדרש לעשות למען השתלבות נכונה במודל העסקי האחיד שהחברה מציעה.

נוסיף כי, בעיני חברת הזיכיון, כללים אלה יכולים לעזור לך להבין מהם הצעדים הנכונים לתפעול נכון של העסק שלך, כל זאת בכדי להשיג הצלחה. זו הסיבה שישנם כללים ספציפיים המוצגים בפרוטרוט בחוזה – כל זאת, בשביל שלא יהיה ספק בנוגע למדיניות החברה וחשיבות הכללים.

כותב הכתבה הנו עו"ד אודי דנהירש, מומחה בדיני זכיינות,

מלווה זכיינים ורשתות מזכות בארץ ובחו"ל.

קבלת חוזה זכיינות מחברה בעלת מוניטין טומנת בחובה סיכוי גדול מאוד להצלחה, כמובן, בתנאי שנכנסים לעסקה בצורה נאותה עם ליווי צמוד של עורך דין בעל ניסיון בתחום. צריך להקדים ולומר, כי כדאי להגיע עם ניסיון מוקדם בתחום אותו מקבלים כאיש ניהול בעסק דומה בתחום, ורצוי שליזם יהיו כישורי ניהול, חוש עסקי ותכונות נדרשות אחרות. פעמים רבות ליזם בתחילת דרכו, השיטה מתאימה כמו כפפה ליד בגלל ההדרכה שהוא מקבל, ההשתלמות בתחום והליווי הצמוד מהחברה נותנת הזיכיון. הבונוס העיקרי הוא יכולת למכור כבר מתחילת הדרך מוצר או שירות של חברה ידועה.

זכיינות ניתנת בענפים שונים: מזון, מסעדנות ובתי קפה, סלולאר, מוצרי צריכה ועוד. כל הסכם זכיינות מכיל מספר סעיפים המהווים תנאי לקיום העסקה. הזכיין משלם לחברה סכום ראשוני וחד פעמי שאינו מוחזר. בנוסף, סכום חודשי עבור תמלוגים הנקבעים באחוזים מהמחזור החודשי או על פי פרמטרים אחרים, וחודשי אחר קבוע עבור פרסום, ייעוץ וליווי עסקי. בנוסף, מתחייב הוא לרכוש מוצרים מהרשת ולנהל את הסניף על פי הנחיותיה. הניסיון מלמד, כי סניף המנוהל היטב מכניס רווחים טובים לשני השותפים גם יחד.

קיימים מספר יתרונות נוספים לזכיין. הסניף, לרוב, ממוקם בקניון מוביל, ברחוב או מרכז מסחרי ידוע, כך, שמגיעים אליו גם לקוחות מזדמנים. כמו כן, תמיד ניתן להרחיב עסקים עם הרשת ולקבל זכיינות למקום נוסף. מעבר לכך שניתן למכור סניף רווחי במחירים טובים ולהרוויח גם מכך. שיטת הזכיינות פורחת בישראל מכל הסיבות הללו ואחרות נוספות. מומלץ להיעזר בשירותי עורך דין בעל מוניטין בתחום היכול לייעץ רבות בעת המשא ומתן מול הרשת. הרשת הינה דומיננטית, ולרוב, מכתיבה את התנאים, אבל עו"ד נחוש יכול להשיג ללקוחו הטבות השוות כסף רב.

אודות הכותב

עו"ד אודי דנהירש

ראש משרד "דנהירש ושות' ובעל התמחות ייחודית בתחום הזכיינות.

עו"ד אודי דנהירש סיים את לימודיו בשנת 1997, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, מכהן כנשיא האיגוד הישראלי למסחר אלקטרוני (ע.ר) והנו בעל ניסיון רב בתחום הקמעונאות והזכיינות בארץ ובחול, הן בצד המשפטי והן בצד היזמי.